Bompenger, med fornuft

Publisert 5. juni 2019

Bompenger burde har to hovedfunksjoner, finansiere veier og regulere trafikk.

Dessverre har «eliten» konsentrert seg om å flå bilistene, som jo faktisk er melket tomme fra før. Mye vil ha mer, fanden vil ha fler og regjeringen beskatter det og.

Betaling

Den store faren ved å si helt nei til veibommer, er at «eliten» forsøker seg med «vei-prising», som Støre tar til orde for nå. Med GPS-brikke i bilen blir det plutselig enkelt å kreve bompenger herifra til vidda, så hele landet bør vise at NOK ER NOK, ved å stemme på et lite eller nytt parti.

En annen fare er, at de vil bruke «du sa nei til bompenger» som unnskyldning for å ikke bygge vei.

Det er nå panikkstemning alle steder vi har «Bompengeparti», med dere som ikke har det, stem for å unngå «vei-prising».

Dersom vi gjør om «Bompenger» til egenandel, kan vi fastsette en maksimal sats pr. dag, uke, måned og år. Vi kan innføre en «lignings-faktor» som gjør at folk med dårlig råd får lav egenandel, de med høy inntekt og/eller stor formue større.

Norske transportbedrifter, med norske lønninger, kan skrive av bompengene på skatten, og vil kunne få større fordeler enn Bring, og andre snyltere uten «norske arbeidsforhold».

Om man innfører en 23 timers billett, kan alle som har mulighet til det, reise 08:00 til jobb mandag, hjem når de vil og på jobb før 07:00 tirsdag på en billett.
Med samme opplegg hjem sent tirsdag og tidlig på onsdag, 3 døgn på to billetter.

Men dette forutsetter at man vil løse køproblemer, som gir ekstra forurensning, ikke bare flå bilister.

Veifinansiering

Det er ingen logisk grunn til tilfeldig plasserte «bomstasjoner» i våre dager, og absolutt ikke «bomstasjoner» på gamle, ferdig betalte sideveier. Med dagens teknologi kan man sette opp «følere» der vi kjører på, og der vi kjører av, og ta betalt for det vi har brukt.

Med en fornuftig pris betaler vi ikke stort mer, enn det vi har tjent inn i tid og spart drivstoff.

Om vi så gir oss selv like billige lån, som vi gir til utland, og sørger for statlig innkreving uten en mengde «direktør Flå», blir dette overkommelig og.

72 Views

Legg til kommentar

Påkrevde feletr er merket med *. Din e-postadrese vil ikke bli publisert.